Menu

Gamen en esport in Nederland

03 september 2019

Dit onderzoek van het Mulier Instituut geeft aandacht aan gamen en esport onder volwassen Nederlanders. De belangrijkste conclusies uit het onderzoek zijn:

 

 

 

 

 

 

 

  • Eén op de vijf volwassen Nederlanders (18%) heeft in het afgelopen jaar een langdurende online game gespeeld zoals FIFA en Fortnite. De belangrijkste reden om te gamen is om samen met anderen te kunnen spelen (47%), maar gamen kan soms ook ten koste gaan van contacten met de ‘buitenwereld’ (11%).
  • Ongeveer 1 procent van de gamers geeft aan esport te beoefenen, de competitieve variant van gamen. Daarnaast kijkt 4 procent van de bevolking weleens naar esportwedstrijden, bijvoorbeeld via YouTube en Twitch.tv. Van de gamers kijkt een groter percentage naar de wedstrijden (16%).
  • Slechts 6 procent van de Nederlanders vindt esport een echte sport. Onder gamers vindt een kleine minderheid (11%) esport een sport.
  • De spelers zijn vaker man (24% speelt) dan vrouw (13% speelt). De spelers zijn verder vooral jong. 
  • De wijze van organisatie van esport wijkt sterk af van traditionele sporten. Een centraal orgaan ontbreekt vrijwel en competities zijn in handen van commerciële bedrijven.
  • Behalve samen spelen noemen gamers de competitie (30%), creativiteit kwijt kunnen (20%), leren doorzetten (20%), een eigen droomwereld (19%) en doen wat je wilt (28%) als redenen om te gamen.
  • De nadelen die de gamers noemen zijn onder andere de tijd die gamen kost (43%) en dat het verslavend is (24%).
  • Een kwart van de gamers speelt met bekenden, een derde met kennissen van internet en 40 procent tegen een ‘machine’.