Menu

Arme kinderen presteren slechter op school.

10 december 2019

Dat blijkt uit onderzoek dat in november 2019 is uitgevoerd onder 700 leerkrachten in het basisonderwijs. Het onderzoek is uitgevoerd door DUO Onderwijsonderzoek & Advies (niet te verwarren met de Dienst Uitvoering Onderwijs) in samenwerking met onderwijsvakblad Didactief.

 

 

 

Bijna tweederde van de basisschoolleraren heeft leerlingen in de klas die in armoede leven. Ze zien dat deze kinderen slechter presteren. Ook is 1 op de 5 leraren gestopt met kringgesprekken, omdat het ‘te pijnlijk’ is dat deze leerlingen tijdens hun weekenden of vakanties niets doen. 

 

 

Leraren zien dat leerlingen vaak dezelfde kleren aanhebben, horen in de kringgesprekken dat de kinderen niets met hun ouders doen of zien dat ze met lege broodtrommels op school komen. Dat blijkt uit een enquête onder zevenhonderd basisschoolleraren door DUO Onderwijsonderzoek & Advies. Gemiddeld leven twee kinderen in een klas in armoede. Hun ouders hebben een inkomen dat net boven de bijstandsnorm ligt. Om te voorkomen dat deze leerlingen op achterstand raken vanwege hun afkomst proberen scholen deze kinderen te helpen. 

 

 

Klik hier voor de rapportage.