Menu

De beweegrichtlijnen zijn vernieuwd

15 december 2017

De Gezondheidsraad heeft aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) advies uitgebracht over nieuwe beweegrichtlijnen. Deze richtlijnen zijn gebaseerd op een uitgebreide analyse van bestaand onderzoek naar gezondheidseffecten en bewegen. Deze analyse benadrukt wederom het belang van bewegen en toont ook de negatieve effecten aan van langdurig en veel zitten. Op basis van de gevonden resultaten zijn de volgende beweegrichtlijnen opgesteld. De beweegrichtlijnen geven aan hoeveel je minimaal moet bewegen. De positieve effecten van bewegen werken volgens een continuüm, een stijgende lijn. Meer beweging is dus altijd beter! Of dit nu vaker, langer, of intensiever is.

 

Beweegrichtlijnen voor volwassenen en ouderen

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/ of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.
  • En: voorkom veel stilzitten.

 

Beweegrichtlijnen voor kinderen van 4 tot 18 jaar

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens elke dag een uur aan matig intensieve inspanning. Langer, vaker en/ of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe minstens driemaal per week spier- en botversterkende activiteiten.
  • En: voorkom veel stilzitten.

 

Meer informatie vindt u in het volgende artikel.

 

Bron: Kenniscentrum Sport